Saturday, February 6, 2016

math kehidupan.

Mari belajar math!

setahun ada 12 bulan
setiap bulan ada kurang lebih 30-31 hari..

dalam sehari ada 24jam masa yg harus dimanfaatkan secara maximum bagi menghasilkan gaya hidup yg terbaik! 


Seorang ayah ingin jadi yg terbaik utk anak2 nya..
seorang suami ingin jadi yg terbaik untuk isterinya..
seorang bos ingin menjadi contoh kepada pekerjanya..
seorang kawan ingin jadi sahabat yang terbaik utk rakannya.. 
seorang anak ingin jadi yg terbaik untuk kedua bapanya.. 

dan yang paling penting seorang hamba ingin jadi yang terbaik disisi Tuhannya.. 

keinginan diatas, ada didalam ruang hati ini dan ia bukan sekadar tulisan.. tapi ia sebagai ingatan buat diri.. 

misi ini adalah misi kehidupan yang ingin memenuhi keinginan diatas.. ingin penuhi anugerah masa 24jam sehari utk jadi yg terbaik!!

'ingin' diatas satu kerja mulia.. utk jadi yg terbaik dikalangan yg terbaik...!


24jam sehari
30hari sebulan
dan 12 bulan setahun.. untuk tahun 2016

skypark subang -7 feb 2016-

holla! 








Hobi Baru di 2016



Duduk santai, hembus nafas, berjalan dengan tenang.... 
hati bezikir, aqal berfikir... senyuman terukir..

Mau jadi org Yang tenang.. 

hati bersih.. tanpa ada sifat hasad/ sombong/ benci / buruk sangka / fitnah dan segala yg bersifat Pemusnah Kejernihan hati... pergi jauh kalian dr hati ini..

Gelora Ombak, hujan, panas terik.. 
Mendung dan cerah ... ujian pasti mendatang..

Namun mau jadi org yg tenang... 

tarik nafas hembus.. dan terus berjalan dengan senyuman di bibir.. Jernih hatinya.. dek kerana hobi yg baru.

Subuh enak utk tidor... Namun hobi baru kita bgn seawal pagi..bersihkan badan, bersugi.. berwudhu' kemudian dirikan solat.. hembusan nafas pagi diselang seli dengan zikir, istighfar pembuka bicara.. ratusan keampunan utk diri yg banyak berdosa..

20min utk alquran.. sebanyak mana yg dibaca seluas luasnya kelapangan didada..  Mau jadi orang yang tenang maka Alquran hobi baru nya..

senaman, 20min sehari... acara berenang, badminon, berlari2 keliling warna2 hijau.. nyaman.. utk jantung dan aqal.. 
mau jadi org yg tenang, jantung mesti sihat.

qalullah sebelum zuhur.. 10min sahaja.. utk bekalan menjadi org yg tenang...

hobi baru utk jiwa yg tenang..

bangunkan jiwa.. utk hari2 yg tenang...

Mohon jauh kejahatan dunia.
 Tuhan kurniakan aku orang2 baik. utk sama2 menjadi org yg tenang hingga ke syurga..

jln ke syurga masih jauh..

-Ruang Udara Malaysia- 
Malindo Air 3 Febuary 2016






Wednesday, September 30, 2015

Alihkan mata dan hati....

Alihkan perasaan itu, untuk kebaikan..

plot kehidupan yang dilalui adalah pengalaman yang harus dihargai walaupun pahit dan kelat. Telan kepahitan itu, kerana ianya ubat bagi segala keperitan. 

fushh... +ve2...




Bata-bata yang Tersusun.!


Mendirikan sebuah bangunan yang kukuh dan perkasa bermula dari bata-bata kecil yang bertaburan dihadapan kita, Letak dan susun  satu per satu untuk satu misi yang sama iaitu sebuah bangunan!

Membangun Bangunan mungkin mudah dan hanya perlu mengikut acuan yang telah ditetapkan. Simen, pasir dan air harus mempunyai komposisi yang tepat untuk memastikan bangunan yang dibina kukuh dan tahan lasak.

Begitulah sebuah organisasi yang ingin dibina, Jentera dan tentera sudah siap dihadapan. Menanti disusun dan diletakan pada posisi yang tepat. Percaturan harus benar dan tepat supaya kesilapan tidak lagi diulangi. Ini tugas yang berat. Tanpa kebijaksanaan maka runtuhlah organisasi yang dibina..
Ruh dan jasad dibangunkan secara serius, setiap ruang dan inci diambil kira bagi memastikan ianya bernafas dengan nafas yang segar dan bersih. Wow... macam iklan Darlie

Dengan segala kelemahan dan kekurangan diri, moh kita cabar mental dan fizikal untuk bangunkan Bangunan ini!




Friday, July 10, 2015

11/7/2015 Satu kalimat yang tidak aku gemari...

11/7/2015, suatu hari di hari2 dalam bulan Ramadhan..
Permintaan yang dibuat untuk kesekian kalinya.. kerana rasa tidak puas hati terhadap Sang Ketua.
Sang Ketua dikatakan tidak adil dan tidak ambil peduli disaat2 ujian menimpa dirinya..

tweet.. tweet.. tiba satu msg dari Saudara di Sempadan Thailand. katanya
"MAT, SALAM BOM2 MELETUP DI GOLOK SEMALAM RAMAI JUGA YANG CEDERA JAUH DARI RUMAH PAKSU"....
apa respond saya? terus mengarahkan jentera perang pergi ke selatan thailand dan memulakan tembakkan kearah musuh2 disana? menghantar bantuan kemanusian? bantuan perubatan? ternyata.. saya tak punya kudrat untuk melaksanakan itu... Kerana saya tidak punya KUASA...
Saya hanya mampu dirumah.. menadah tangan berdoa, agar diberikan kemudahan bagi saudara2 saya disana... itu sahaja?  Lemahnya engkau!!!!

Saya tidak punya pengaruh untuk mengarahkan BOMBA untuk turun bantu Saudara saya disana... tidak punya KUASA untuk itu dan ini... maka siapa lah saya??? cuma insan kerdil yang x punya apa2..

Saya hanya orang yang layak dituduh itu dan ini.. Saya tidak perlu peduli tuduhan2 itu, kerana saya tahu siapa saya...  ini bukan sifat ego... tapi ianya satu sikap positif... abaikan unsur negatif dan mula cipta unsur2 positive dalam hidup ini.. kerana hidup ini terlalu singkat untuk berdrama TV3.


Saya cuba bayangkan saya dilayar pawagam.. ramai orang menonton Cerita saya.. Cerita tentang hidup saya... ada beberapa watak disana.. dan pelbagai karektor... ketika itu penonton mula menilai watak2 yang ada didalam cerita itu... 'Dia ni jahat gilerrr.. sbb itu dan ini...." .."dia nih naif giler asyik ikut cakap orang jer" ... "yang ni sorang lagi bodoh... yang ikut cakap orang tuh kenapa?".....
penonton menilai dengan  apa yang mereka lihat... Mengikut persasaan menuduh itu dan ini... dan akhrnyna filem itu tamat... maka keluar dari pawagam dengan pertanyaan... best tak cerita tadi...
kawan dia cakap best giler.. plot cerita mmg real.. sedih giler.. lepas berlalu keluar.. cerita tuh dilupakan...

Itulah kisah yang akan dilupakan suatu masa nnt.. sbb ia adalah drama TV3 yang menyentuh perasaan saat menonton sahaja. selepas selesai menonton.. habis la kisah tuh.. xkan di ingat dan dibawa mati... sbb ianya hanya drama TV3...

Boring.. jom keluar dari Drama TV3 dan kita plot cerita baru yang lebih segar... yang bisa memberi manfaat pada ummat... Sibuk membina plot agar mendapat penilaian A++ di Mata Allah itu lebih best dan menarik.... abaikan semua yang berlalu.. dan mula memplot cerita TERBAIK di Sepanjang zaman...

Siapa bersama saya.. yokk kita teruskan... siapan mahu gugur dan bikin plot sendiri, silakan dengan rela hati dan penuh rendah diri.. kerana plot cerita anda pasti lebih menarik dan lebih hebat di Mata Allah...

Auwra Negative.. sila go away from me.. Auwra Positive sila kembali...

**pembaca membaca dan akan mula berfikir.. adakah ini ditujukan untuk dia atau gmana??**
Hello !!! jangan perasan ini kisah saya.. dan xde kena mengena dengan kamu! Saya menulis untuk saya.. dan bukan untuk kamu.






Sunday, July 5, 2015

Buku di Bulan Ramadhan....

Sudah lama tak melazimi diri dikedai Buku, Dulu.. setiap bulan pasti ada kedai buku yang dikunjungi...buku banyak membantu saya dalam membentuk peribadi.. cara berfikir.. cara berinteraksi dan cara nak hidup dimuka bumi ni jadi orang  yang baik.....

Agak2 jiwa semakin kosong dengan ilmu... maka Allah bagi kesempatan pada satu malam dimalam2 ramadhan untuk singgah di sebuah Kedai Buku.. kononnya nak cover line sbb x sempat pergi teraweh.. jadi bagi mengurangi rasa bersalah x pergi masjid.. maka lepak dekat kedai buku skejap...

Dua buku yang menarik perhatian saya malam tuh... "KISAH ORANG MENANG" by Saiful Nang
dan "BICARA INI UNTUK MURRABBI".by  gabungan penulis yang mengisahkan kehidupan Sederhana Dato Bentara Setia Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat....




Mengambil iktibar dari kisah orang2 hebat, sedikit sebanyak mengajar diri untuk jadi budak baik!! x banyak pun atleast satu, dua sifat orang2 mulia ini dapat kita teladani.. 

satu lagi perangai.. kalau shopping buku x sah 1.. mesti lebih dari satu.. tamak!!! saya rasa Tamak untuk ilmu x salah... so moga sifat tamak pada ilmu makin bertambah2...

**Cari jugak buku bab Suami Mithali... belum jumpa yang best!!!!!! =P mau jadi suami mithali untuk isteri2 eh... lari topik plakk.. =P


Thursday, May 28, 2015

Ramadhan akan tiba..

Jauh di sudut hati, Terkenang satu kalimat yang kedatangannya dinanti2...
"Ramadhan".... "Ramadhan".. "Ramadhan".... Namun diri belum siap untuk kehadirannya.. 

Kata diri, Ramadhan harus disambut dengan penuh semangat dan persiapan...
Latihan harus dilakukan sebelum ianya datang.. 
Kerana kalau diri tidak siap-siap untuk Ramadhan..
pasti Ramadhan yang datang akan berlalu dengan penuh sia-sia...

Ramadhan Hadir setahun sekali, memberi peluang untuk melatih Jiwa dan  Nafsu supaya tunduk pada perintah Ilahi.
Ramadhan hadir dengan pakej Latihan intensif yang luar biasa.

Puasa Grade A:

Puasa Ramadhan = bangun Sahur, awal pagi...
Puasa  Ramadhan = Lapar dan Dahaga disiang Hari..
Puasa  Ramadhan = Tahan diri dari buat dosa
Puasa  Ramadhan = Kena jaga Mata/ Mulut dan anggota lain dari Maksiat.

Solat Teraweh :
Bangunkan malam2 Ramadhan dengan solat Teraweh berjamaah dimasjid ataupun sendirian dirumah.. yang penting malam Ramadhan hidup dengan Solat sunat Taraweh..
x kira -2/4/6/8... atau 20... yang penting  hidupkan ia..

Upgrade Sedekah:
Belanja kawan atau ahli keluarga buka puasa, Bagi orang makan, Sedekah harta... 

Al-Quran...
Tilawah - sejuzuk sehari.. Disiplin..
Tadabur - Baca dan kaji isi Kandungan .. x perlu banyak tapi cukup memberi pengajaran buat diri..

Qiamullai. & Iktikaf
Bangunkan malam Ramadhan dengan solat tahajut, menetap dimasjid untuk pahala iktikaf..


Cabaran dibulan Ramadhan...
1) Malas bangun Sahur..
2) Makan terlalu banyak semasa iftar
3) Banyak tidur
4) x produktif sebab lapar...
5) xde disiplin habiskan Alquran
6) banyak tengok tv
7) Buang masa iftar dekat luar.. sampai Teraweh pun malas..

Ini kisah Ramadahan saya.. dan saya harus berusaha untuk Ramadhan kali ini..
Wahai Allah, hambaMu x kuat... tanpa bantuan kamu..
Azam tanpa ikhtiyar is RUBBISH... so jangan buat RUBBISH di Ramadhan ini..